Der findes en masse begreber inden for marketing og ikke mindst markedsførings-forkortelser. Vi har samlet en liste over de begreber vi benytter mest i vores hverdag og som du muligvis støder på i et samarbejde med os.
Cost Per Click betyder at du betaler for hvert klik på dine annoncer. CPC kaldes også pay-per-click (PPC). CPC bruges til at bestemme omkostningerne ved at vise brugere annoncer på søgemaskiner, Google Displaynetværk til AdWords, sociale medieplatforme og andre udgivere.
Cost Per Mille er det samlede annonceforbrug pr. 1.000 visninger på en hjemmeside bliver beregnet via den formel. Hvis ens fokus er at skabe brand awareness, er denne strategi optimal. Mille er latin for tusinde (1000). CPM er en forkortelse for “Cost per mille”. Med andre ord CPM betyder på dansk prisen for 1.000 visninger.
CPM er en faktureringsmodel, der opkræves på grundlag af visninger. På den måde ligner den f.eks. CPC , men der er også nogle meget vigtige forskelle. Først og fremmest er traditionelle CPM-baserede kampagner rettet mod et bestemt antal visninger, mens CPC-kampagner er rettet mod en bestemt omkostning pr. klik. For det andet faktureres CPC-kampagner, når kampagnen har nået sit mål, mens CPM-kampagner faktureres på grundlag af visninger, der opfylder eller overstiger en bestemt tærskel. Efterhånden som publikums seervaner ændrer sig (og det gør de uundgåeligt), bliver CPM-fakturering mindre effektiv efterhånden som tiden går. Din annonce kan f.eks. blive vist ofte i løbet af en dag.
Call to action er en marketing strategi, hvor vi inviterer de besøgende til at handle øjeblikkeligt. Der findes CTA i adskillelige brancher, mest i form af en knap. Designet opfordrer til at handle, de er meget synlige, strategisk placeret, klikbare knapper med en skrifttype der skiller sig ud og omhyggeligt formulerede sætninger. De vigtigste funktioner for en vellykket CTA, er at det er umuligt at gå glip af og nemt at klikke på.